home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ Chip 1996 April / CHIP 1996 aprilis (CD06).zip / CHIP_CD06.ISO / hypertxt.arj / H9442 / FORUM.CD < prev    next >
Text File  |  1994-11-27  |  7KB  |  122 lines

  1.           @VVéleménynyilvánításra kötelezve@N
  2.           
  3.           Az   állami   feladatok   ellátásába   be   kell   vonni   a
  4.           fogyasztók,   a   vállalkozók,  valamint  az  önkormányzatok
  5.           érdekképviseleteit,   és   biztosítani  kell  az  érintettek
  6.           számára  a  véleménynyilvánítás  lehetôségét,  elsôsorban --
  7.           létrejöttét  követôen  --  a Távközlési Érdekegyeztetô Fórum
  8.           útján.  (A  távközlésrôl  szóló 1992. évi LXXII. törvény 33.
  9.           paragrafus, (2) bekezdés.)
  10.           
  11.           Végéhez  közeledik  a  Távközlési Érdekegyeztetô Fórum (TÉF)
  12.           legitimizációs  folyamata,  a társadalmi szervezet várhatóan
  13.           október   végén,   november   elején  megalakul.  Az  érdemi
  14.           szervezômunka  1994  áprilisában indult, az azóta eltelt hat
  15.           hónap  alatt elkészült az alapszabály, valamint a szervezési
  16.           és   mûködési   szabályzat  tervezete,  és  október  elejéig
  17.           megalakult  tizenegy érdekcsoport (tábla). A még hiányzó két
  18.           tábla  felállását  tizennyolc  tagú  választmány létrehozása
  19.           követi.  A választmány (vagy esetleg a közgyûlés) dönti majd
  20.           el,   hogy   a   TÉF  jogi  személyiség  nélküli  vagy  jogi
  21.           személyiséggel  rendelkezô társaságként mûködik-e. Az eddigi
  22.           vélemények   zömében  az  utóbbi  változatot  támogatják.  A
  23.           választmány háromtagú elnökséget választ.
  24.           
  25.           @KKomár  Judit,@N  a  TÉF  szervezôtitkára  elmondta,  hogy @KLotz@N
  26.           @KKároly@N    közlekedési,   hírközlési   és   vízügyi   miniszter
  27.           kifejezte  abbéli készségét, hogy a TÉF-et mielôbb bevonja a
  28.           távközlési  jogalkotási tevékenységbe. A miniszter úgy ítéli
  29.           meg,    hogy    feladatok    várnak    a    szervezetre    a
  30.           hírközlés-politikai   koncepció   kialakításában  is.  Ennek
  31.           megfelelôen  javasolja  a  szervezés mielôbbi befejezését és
  32.           az érdemi munka megindítását.
  33.           
  34.           A  TÉF  tagja  lehet  bármely  gazdálkodó  szervezet,  helyi
  35.           önkormányzat,  költségvetési  szerv, egyesület, köztestület,
  36.           alapítvány  és  társadalmi  szervezet.  Magánszemély  --  az
  37.           eddigi  elképzelések  szerint  --  nem léphet be a táblákba.
  38.           Valószínû,  hogy  a  tagok  csak  jelképes tagdíjat fizetnek
  39.           majd.  A távközlési törvény kimondja, hogy a TÉF mûködését a
  40.           Távközlési  Alapból  kell  finanszírozni.  A Hírközlési Alap
  41.           elkülönüléséig   --   egy   kormányrendelet   szerint  --  a
  42.           Hírközlési Fôfelügyelet fedezi a mûködés költségeit.
  43.           
  44.           ""A     szervezômunka     során     egyértelmûen     pozitív
  45.           hozzáállást    tapasztaltam    az    érintettek    részérôl.
  46.           Åltalános   vélemény,   hogy   korábban   kellett  volna  az
  47.           érdekegyeztetés    fórumát    létrehozni.   A   félreértések
  48.           elkerülése   végett  szeretném  hangsúlyozni,  hogy  a  TÉF-
  49.           ben  nem  folyhat  érdekvédelem,  a  fórum  akkor jelezhet a
  50.           miniszter    felé,    ha    a   szabályzókat   nem   találja
  51.           megfelelôknek.  Mondhatnám  úgy  is,  hogy  intézményesített
  52.           lobbizás   a   feladata.   Az   azután   már   a   miniszter
  53.           jogkörébe    tartozik,    hogy    döntéseibe   beépíti-e   a
  54.           véleményeket   vagy   sem.   A  javaslatokat  --  az  eddigi
  55.           tervek   szerint  --  a  választmány,  illetve  az  elnökség
  56.           továbbítja,    az    állásfoglalásokhoz    minden    esetben
  57.           csatolni  kell  a  kisebbség  véleményét  is. További célunk
  58.           a   belsô   érdekegyeztetés.   Szeretnénk,   ha   a   táblák
  59.           között,  illetve  egy-egy  tábla  résztvevôi  között  is sor
  60.           kerülne  az  érdekek  összehangolására"  --  hallottuk Komár
  61.           Judittól.
  62.           
  63.           @KMallász Judit@N
  64.           
  65.           <Boxba> 13 tábla
  66.           
  67.           A fogyasztói oldal táblái
  68.           
  69.           -- kisfogyasztók
  70.           -- professzionális fogyasztók
  71.           -- különcélú (magáncélú) hálózatot üzemeltetôk
  72.           -- informatikai tevékenységet folytatók
  73.           
  74.           Az önkormányzatok táblája
  75.           
  76.           -- önkormányzatok, önkormányzati szövetségek és
  77.           Budapest Fôváros
  78.           
  79.           A vállalkozói oldal táblái
  80.           
  81.           -- távközlési gerinchálózaton szolgáltató, illetve
  82.           közszolgálati rádió- és televíziómûsor országos és
  83.           regionális szétosztását, illetôleg szórását végzô
  84.           szervezetek (Matáv és Antenna Hungária -- az alakuló
  85.           ülés október 12-én volt)
  86.           -- helyi távbeszélô szolgáltatók (a megalakítási
  87.           kezdeményezések eddig még nem jártak eredménnyel)
  88.           -- nem koncesszióköteles szolgáltatók és alközponti
  89.           szolgáltatók
  90.           -- mûsorelosztó és -szétosztó szervezetek (kábeltévés
  91.           szolgáltatók)
  92.           -- híradástechnikai gyártók
  93.           -- mobil távközlési szolgáltatók
  94.           -- a távközléshez kapcsolódó vállalkozók
  95.           -- távközlési kutatást, fejlesztést, oktatást, valamint
  96.           tervezôi tevékenységet folytatók.
  97.           
  98.           BOX
  99.           
  100.           TÉF elôtörténet
  101.           
  102.           A    Távközlési    Érdekegyeztetô   Fórum   létrehozását   a
  103.           Közlekedési,   Hírközlési   és  Vízügyi  Minisztérium  három
  104.           ízben    kezdeményezte.    Az    elsô    kísérletnél,   1993
  105.           februárjában  még  nem  volt  hatályos  távközlési  törvény.
  106.           Ekkor   a   minisztérium   a   társadalmi  aktivitás  életre
  107.           hívásával   szerette   volna  elérni  azt,  hogy  a  törvény
  108.           életbe  lépéséig  megalakuljon  a  TÉF.  A kezdeményezés nem
  109.           járt    sikerrel.    A   második   sikertelen   kísérlet   a
  110.           távközlési  törvény  hatályba  lépése  után  történt, amikor
  111.           a   hivatalban   lévô   miniszter   levélben  kérte  fel  az
  112.           önkormányzatokat   és   egyéb   érdekképviseleteket   a  TÉF
  113.           megszervezésében   való   részvételre.  A  munka  vezetésére
  114.           @KPecz    Pétert@N    kérte    fel.    Harmadik   alkalommal   a
  115.           Hírközlési     Fôfelügyeleten     dolgozó     @KKomár    Judit@N
  116.           kapott    megbízást   a   TÉF   megszervezésére.   A   munka
  117.           folyamatban  van,  a  táblák  egymás  után  alakulnak meg. A
  118.           KHVM-nek  nincs  közvetlen  szerepe  az  érdekegyeztetésben,
  119.           szakemberei   meghívottként   vesznek   majd  részt  egy-egy
  120.           konkrét    kérdés    megtárgyalásában.    A   érdekegyeztetô
  121.           munkának még az idén be kell indulnia.
  122.